Den 14. oktober 2021 ble det fastsatt endringer i forskrift om produksjonstilskudd og avløsertilskudd § 4.

Etter denne bestemmelsen kan det gis areal- og kulturlandskapstilskudd (AK-tilskudd) for fulldyrket og overflatedyrket jord, samt innmarksbeite og areal som drives økologisk.

Et av formålene med AK-tilskuddet er å bidra til å utvikle, ivareta og vedlikeholde kulturlandskapet gjennom aktiv drift.

Inngrep som forringer kulturlandskapet § 4(3) og manglende vegetasjonssone § 4(4)

For å motta AK-tilskudd er det et vilkår at det ikke foretas inngrep som forringer kulturlandskapet jf. § 4 tredje ledd. I tillegg er det et vilkår at det er etablert vegetasjonssone mot vassdrag jf. § 4 fjerde ledd.

For at det skal foreligge et brudd på § 4 tredje ledd må det for det første foreligge et inngrep. Dette er typiske handlinger som ikke kan karakteriseres som normal skjøtsel.

For det andre må inngrepet forringe kulturlandskapet. Kulturlandskapsbegrepet er vidt, men kan karakteriseres som landskap som i større eller mindre grad er påvirket av mennesker. Dette omfatter både landskapsbildet, mangfoldet i naturen og kulturhistoriske verdier. En forringelse vil være tiltak som griper inn, og forandrer det særegne jordbrukslandskapet. Hva som er forringelse vil dessuten variere etter karakter, omfang og alvorlighetsgrad.

Eksempler på typiske inngrep som i utgangspunktet kan anses å forringe kulturlandskapet er; fjerning av åkerholmer, fjerning av steingjerder, oppdyrking av ferdselsårer, planering av jordbruksarealer, lukking av bekker og grøfter.

Dersom kommunen har gitt forhåndssamtykke til inngrepet, kan dette gi en åpning for å allikevel være berettiget AK-tilskudd.

Videre stilles det krav til vegetasjonssone i § 4 fjerde ledd. Vegetasjonssonen er fastsatt til å skulle være to meter, og skal måles horisontalt fra vassdragets normalvannstand.

Hensikten med den fastsatte vegetasjonssonen på to meter, er å motvirke avrenning til vassdrag. Bestemmelsen setter ikke krav til at det skal være busker og trær i kantvegetasjonen. Vegetasjonssonen skal være intakt hele tiden, den kan høstes eller beites, men ikke jordarbeides.

To meter sonen er en minstegrense. Her må man være oppmerksom på at det i andre tilfeller er regelverk som stiller andre krav til vegetasjonssonen f.eks. vannressursloven.

Fra avslag til avkortning i AK-tilskudd

Tidligere så skulle AK-tilskuddet avslås i sin helhet der det forelå brudd på § 4 tredje og/eller fjerde ledd. Altså der det var utført forringende inngrep i kulturlandskapet, og/eller dersom det ikke var etablert vegetasjonssone mot vassdrag.

Konsekvensen var da at kommunen ikke kunne innvilge AK-tilskudd. Dette innebar at gårdbrukeren ikke fikk en krone i AK-tilskudd dersom vedkommende hadde brutt vilkårene.

Denne sanksjonen ble oppfattet å være så omfattende at regelen i liten grad ble håndhevet av kommunene.

Dette medførte igjen at de miljørelaterte hensynene som forskriften skulle ivareta ikke ble fulgt opp i tilstrekkelig grad.

På denne bakgrunn ble forskriftens § 4 tredje og fjerde ledd endret i oktober 2021, med det formål at oppfølgingen av de miljørelaterte hensynene skulle bli etterlevd.

Endringen bestod i at AK-tilskuddet nå kan utbetales ved brudd på bestemmelsen, men det skal foretas en avkortning/redusering av tilskuddet.

Det fremgår av bestemmelsen at det skal avkortes, og kommunen har derfor ingen adgang til å velge og ikke avkorte.

Her har man altså fått en endring fra et tidligere absolutt krav om avslag på AK-tilskudd, til dagens situasjon hvor tilskuddet skal avkortes med et skjønnsmessig beløp.

Avkortingsbeløpet

Avkortningen i AK-tilskuddet forutsettes ikke av at gårdbrukeren har handlet uaktsomt, eller at det foreligger skyld.

Det er søker av AK-tilskuddet som er ansvarlig. Hvis du leier jord og jordeier bryter vilkårene i forskriften ved å foreta et inngrep, så vil du som jordleier få avkortet ditt tilskudd.

Som jordleier vil ditt tap av AK-tilskudd i så fall bli et privatrettslig spørsmål mellom deg og jordeier. Det anbefales derfor at slike forhold reguleres i jordleieavtalen.

Avkortning ved inngrep som forringer kulturlandskapet

Avkortingsbeløpet ved inngrep som forringer kulturlandskapet skal vurderes konkret i hver enkelt sak, for å sikre at det er rimelig og forholdsmessig.

Det skal tas utgangspunkt i en norm hvor avkortningen er 50 % av AK-tilskuddet. Men kommunen skal alltid vurdere om beløpet skal settes høyere eller lavere, ut fra en skjønnsmessig vurdering. Dette for å sikre forholdsmessighet mellom avkortingsbeløpet og inngrepets alvorlighet.

I vurderingen av størrelsen på avkortningen kan det tas hensyn til graden av alvorlighet, omfanget av inngrepet, størrelsen på berørt areal og konsekvenser av inngrepet. Skyldspørsmålet vil kunne spille inn ved fastsettelse av den skjønnsmessige avkortningen.

Avkortning ved manglende vegetasjonssone

Kravet til to meters sone er absolutt, og ethvert avvik fra dette vil medføre avkortning i AK-tilskuddet.

Ved manglende vegetasjonssone tas det utgangspunkt i en norm på kr. 1.000,- pr meter, i tillegg til en enkeltsum på kr.20.000,-.

Kommunen skal også her foreta en skjønnsmessig vurdering, for å ivareta forholdsmessigheten ut fra bruddets omfang og konsekvens. Grad av skyld vil også kunne være relevant i denne vurderingen.

Så hva vil disse endringene kunne bety for deg som gårdbruker?

Her har man altså fått en endring fra et tidligere absolutt krav om avslag på AK-tilskudd, til dagens situasjon hvor tilskuddet skal avkortes med et skjønnsmessig beløp. Ut fra dette vil man kunne si at endringen i regelverket har ført til en liberalisering, hvor du som gårdbruker ikke lengre vil bli like hardt rammet dersom du havner i en slik situasjon. Samtidig vil realiteten kanskje være at gårdbrukerne nå i større grad enn tidligere vil bli berørt. Dette sett hen til at regelverket i liten grad har vært håndhevet tidligere, og at kommunene med forskriftsendringen har fått en oppfordring til å følge opp brudd.

For kommunen vil det kunne bli mere krevende å skulle fastsette en skjønnsmessig avkortning enn et automatisk avslag i hele AK-tilskuddet. Spørsmålet er om man i stor nok grad er sikret en likebehandling ved håndheving av reglene. På den annen side vil en avkortning i de fleste tilfeller anses å sikre et bedre forhold mellom sanksjonen og inngrepets karakter for gårdbrukerens vedkommende.

Er du usikker på om et tiltak på din eiendom omfattes av forskriften, kan det være en fordel å rådføre seg for å være på den sikre siden.